Skip to main content

Consistentie Stelsel Basisregistraties

ICTU heeft in samenwerking met het CBS-CvB een kwaliteitsmeting uitgevoerd om de samenhang bloot te leggen binnen het Stelsel van Basisregistraties. Daaruit blijkt hoe consistent de onderlinge basisregistraties zijn.

Meten van kwaliteit op basis van bestaande en nieuwe indicatoren

Het onderzoek is een tweemeting en richt zich op de Basisregistratie Personen (BRP), de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), het Handelsregister (HR) en de Basisregistratie Waarde Onroerende Zaken (WOZ). Daarnaast is gekeken naar de consistentie van onderwijsinstellingen zoals vermeld in de sectorale basisregistratie Instellingen (BRIN). Op basis van zowel bestaande als nieuwe indicatoren zijn de gegevens gemeten. Een indicator is berekend door twee of meer registraties met elkaar te confronteren: de BRP en het HR zijn met de BAG geconfronteerd, de WOZ met zowel de BRP als het HR. Tenslotte is de BRIN vergeleken met de BAG. Het peilmoment van de onderzochte gegevens lag op 1 december 2017.

Conclusies

De consistentie van de basisregistraties BRP, HR en BAG is wederom erg hoog. Van de nieuwe indicatoren blijkt ook de WOZ een hoge consistentie met de BRP te vertonen. Bij de BRIN in relatie tot de BAG en WOZ in relatie tot het HR ligt de consistentie lager.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen