Skip to main content

Symposium hergebruik JenV-data

Op donderdag 8 november wordt een symposium georganiseerd door het Ministerie van Justitie en Veiligheid over hergebruik van (open) data binnen het JenV-domein. het symposium is voor beleidsmedewerkers bij het ministerie.

Symposium ‘Zorgvuldig hergebruik van JenV-data op privacy bestendige wijze’

Het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) organiseert op donderdag 8 november een symposium waarbij het hergebruik van (open) data binnen het JenV-domein centraal staat.

Voor hergebruik komen over het algemeen alleen anonieme data in aanmerking, omdat JenV-data vaak gevoelige informatie  bevat, denk hierbij bijvoorbeeld aan (strafrechtelijke) persoonsgegevens. Bij het openen van deze data wordt naar een evenwicht tussen toegevoegde waarde en bescherming van persoonsgegevens  gestreefd.  Belangrijke vragen die aan de orde komen zijn onder andere: Hoe kunnen we ten behoeve van het openen van data de persoonsgegevens bescherming bieden? Hoe kunnen we zoveel mogelijk waarde realiseren? En hoe kunnen we een evenwicht vinden tussen waarde creatie en bescherming van persoonsgegevens?

Doelgroep

Beleidsmedewerkers die werkzaam zijn bij het ministerie van Justitie en Veiligheid, die werken aan innovatieve datatoepassingen voor een effectievere beleidsontwikkeling of hier mee aan de slag willen.

Verder lezen bij de bron

IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen