Skip to main content

Zes privacy tips voor 2019

| IB&P | ,

Frank Koppejan geeft je in deze blog zes tips voor het verbeteren van het privacybeleid van je organisatie ná de AVG. In 2018 heeft jouw organisatie waarschijnlijk alle zeilen bijgezet om AVG-compliant te worden> Met de tips uit deze blog kan je je organisatie ook weer voorbereiden voor een goed vervolg in 2019.

Kansen zien en risico’s beheersen voor de toekomst

Goed inzicht in het gebruik van persoonsgegevens en de daarbij horende risico’s, is zinvol. Misschien heeft u wel meer gegevens dan u dacht, heeft u overbodige systemen of kwamen uit het register van verwerkingsactiviteiten nieuwe ideeën voor dienstverlening. De beheerfase vraagt inzicht in de risico’s, analyse van de trends (datalekken, inzageverzoeken) en continue verbeteringen van de processen en de bijbehorende risico’s (plan-do-check-act). Om gevoel te krijgen waar u staat, wilt u misschien wel een audit laten uitvoeren, uw privacyvolwassenheid meten of zelfs een keurmerk behalen.
Heeft u al zicht op uw kansen en risico’s? Heeft u uw privacy organisatie al ingericht? En is privacy al een vast aandachtspunt van uw managementteam? We horen het graag. En mocht u echt alleen maar nieuwe regelgeving interessant vinden: de nieuwe ePrivacy-verordening komt eraan.

Zes tips

Zes tips om ook in 2019 voldoende aandacht te geven aan privacy en de AVG. AVG is immers geen eenmalig kunstje, maar vraagt blijvende aantoonbaarheid (accountability).

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen