Skip to main content

Registratie datalekken

De registratie van datalekken gaat nog niet altijd goed zo blijkt uit onderzoek van de AP. De kwaliteit van registers bij overheden zou bijvoorbeeld te wensen overlaten. In dit artikel krijg je diverse adviezen ter verbetering.

Uit een inventarisatie van datalekken in 2018 blijkt dat het in bijna twee derde van de gevallen gaat  om persoonsgegevens die naar een verkeerde ontvanger zijn gestuurd.

Datalekken vooral in de zorg en het openbaar bestuur

De meeste datalekken worden gemeld in de sectoren zorg en welzijn, het openbaar bestuur en de financiële dienstverlening. In 2018 werden bijna 21.000 datalekken gemeld, fors hoger dan de AP had ingeschat.

Ruim een derde van het aantal datalekken bestaat uit onder meer kwijtgeraakte persoonsgegevens, door bijvoorbeeld een verloren of gestolen laptop of usb-stick, of door hacking, phishing of malware. Meestal gaat het om NAW-gegevens, gegevens over geslacht, medische gegevens en het BSN. Gevallen van hacking en phishing blijken vooral vaak voor te komen in de zorg.

Kwaliteit registers loopt enorm uiteen

Volgens de AP loopt bij de onderzochte overheidsorganisaties de kwaliteit van datalekregisters ‘enorm’ uiteen. Van de onderzochte registers bevat volgens de AP ‘slechts 60%’ een complete omschrijving van de verplichte elementen van een datalekmelding (de feiten, de gevolgen en de genomen maatregelen).

In veel gevallen zijn er geen heldere regels om datalekken te registreren. Daardoor is het volgens de AP lastig om structurele fouten aan te pakken.

Adviezen: datalekken beter registreren

Naar aanleiding van het onderzoek heeft de AP adviezen opgesteld om datalekken beter te registreren.

  • Omschrijf incidenten, de gevolgen ervan én de corrigerende maatregelen duidelijk en volledig;
  • Maak expliciet onderscheid tussen corrigerende en preventieve maatregelen. Leg corrigerende maatregelen altijd vast in het datalekregister. Het kan nuttig zijn deze maatregelen mee te nemen in de plan-do-check/learn-act cyclus;
  • Voorkom versnippering van registraties; maak één overzichtelijke registratie die voor elk organisatie-onderdeel tot op hetzelfde inhoudelijke detailniveau wordt ingevuld. Overweeg bijvoorbeeld om de registratie inzichtelijk te maken voor alle medewerkers zodat zij het registratieoverzicht kunnen consulteren voordat zij zelf iets registreren;
  • Neem per incident op of de functionaris voor de gegevensbescherming (FG) betrokken is, en zo ja in welke mate;
  • Neem per incident op of het datalek is gemeld bij de AP en bij betrokkenen en motiveer daarbij waarom dat wel of niet is gebeurd;
  • Wees transparant richting de getroffen personen als er een datalek is geweest. Communiceer hier doeltreffend en tijdig over. Bewaar het bewijs van die mededeling en neem deze op in de registratie.
  • Stel een handleiding op of verzorg een training voor de medewerkers die de datalekregistratie invullen. Deze instructie kan onderdeel uitmaken van een gedocumenteerde meldingsprocedure voor de meldplicht datalekken.
  • Leg vast welke andere organisaties betrokken zijn geweest bij een inbreuk (bijvoorbeeld medeverwerkingsverantwoordelijken, verwerkers of sub-verwerkers). Dit is handig als een organisatie nieuwe verwerkersovereenkomsten sluit met de desbetreffende verwerkers.
  • Overweeg datalekken in te delen naar aard, gevolgen en betrokkenen en mogelijke maatregelen;
  • Bespreek de datalekregistratie regelmatig op het juiste niveau binnen de organisatie, als onderdeel van een plan-do-check/learn-act cyclus. Zo kunnen organisaties leren van fouten. De FG kan bij deze besprekingen een actieve rol vervullen.
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Zoom scherpt privacybeleid voor Europese gebruikers verder aan als resultaat van samenwerking met SURF
Verder lezen
Applicatiebeveiliging in Nederland schiet flink tekort
Verder lezen
Nederlandse cyberexperts waarschuwen voor aanval gijzelsoftware
Verder lezen
Betaaldienst Klarna moet toch hogere boete betalen voor overtreden AVG
Verder lezen
Avast krijgt Tsjechische AVG boete van 14 miljoen voor doorverkopen van data
Verder lezen
Dit zijn geleerde lessen uit XZ kwetsbaarheid
Verder lezen
Alarmerend jaarverslag van AIVD: We zitten in het voorportaal van een oorlog
Verder lezen
OpenAI wordt geconfronteerd met privacyklacht in Oostenrijk
Verder lezen
EU dataplatform voor medische gegevens stap dichterbij
Verder lezen
Brancheorganisaties slaan alarm om nieuwe eisen cyberveiligheid
Verder lezen