Skip to main content

Pettenproblematiek sociaal domein

Professionals in het sociaal domein die vanuit meerdere rollen werken, hebben ook te maken met meerdere juridische regimes. En daar schuurt het vaak. Als je informatie hoort in een bepaalde rol, wanneer mag of moet je daar dan wat mee doen in je andere rol(len)?

Vanuit één rol iets moeten, maar vanuit de andere rol juist niet mogen: professionals moeten het soms maar een beetje uitzoeken. Gemeenten en organisaties in het sociaal domein zadelen professionals vaak onbedoeld op met taken die tegengestelde juridische regimes kennen. Dat is op zich niet erg, maar als er geen duidelijkheid over bestaat welk regime wanneer geldt, brengt dat onzekerheid en onderlinge onenigheid met zich mee.

Bestuurders en managers in het sociaal domein hebben nog onvoldoende aandacht voor deze problematiek. Daarom werkt het traject Uitwisseling Persoonsgegevens en Privacy (UPP) van het Programma Sociaal Domein aan een handreiking over deze ‘pettenproblematiek’.

Wat bedoelen we met ‘petten’?

Een voorbeeld. Bij een wijkteam meldt zich een jonge vrouw met een hulpvraag. Om haar belangrijkste zorgen uit de weg te ruimen kan de professional meteen wat dingen regelen. De vrouw is voor nu even geholpen, later wordt gekeken naar wat verder nodig is. Aan de ene kant is hier sprake van een “intake”: een wettelijke taak van de gemeente als onderdeel van de toeleiding naar hulp. Deze verantwoordelijkheid valt onder het beleid en regime van het College van B&W. Tegelijkertijd neemt de professional een besluit (beschikking). Hiermee voert hij of zij hulp uit, die valt onder vrij toegankelijke hulpverlening. Daarvoor geldt een ander wettelijk regime, zoals de jeugdwet, Wmo, participatiewet of WGBO.

Uit dit voorbeeld blijkt hoe de professional bij het dagelijks werk soms handelt namens de gemeente, en soms vanuit de eigen professie als hulpverlener. Hoewel dit voor de hulpvrager niet relevant is, kan de professional in problemen komen omdat niet altijd duidelijk is welke ‘pet’ hij of zij op welk moment op heeft. Professionals in het sociaal domein die vanuit meerdere rollen werken, lopen dagelijks tegen dit probleem op.

Privacy

Voor privacy binnen verschillende domeinen geldt hetzelfde: er kunnen verschillende regels gelden. De jeugdwet kent bijvoorbeeld acht verschillende domeinen. Op dit moment is het vaak onduidelijk welk regime wanneer geldt. UPP is hiermee aan de slag gegaan. Wat doe je als professional als je informatie hoort in een bepaalde rol, en niet weet wat je er in een andere rol mee mag of moet?

Verder lezen bij de bron

IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen