Skip to main content

Jaarplan Auditdienst Rijk 2019

Inspiratie nodig voor een auditprogrammering? Kijk dan eens in het jaarplan van de Auditdienst Rijk (ADR). Strategische ontwikkelingen worden ook behandeld.

In het Jaarplan Auditdienst Rijk 2019 presenteert de Auditdienst Rijk (ADR) zijn auditprogrammering voor het komende jaar. Ook licht de ADR zijn strategische ontwikkelingen voor 2019 toe.

De ADR wil binnen 3 jaar zorgen dat hij voldoet aan zijn kwaliteitsambitie en met een moderne en efficiënte controleaanpak voor de wettelijke taak een grotere toegevoegde waarde en handelingsperspectief biedt aan zijn opdrachtgevers. Hieraan geeft de ADR in 2019 verder invulling door onder meer het toepassen van data-analytics bij alle controleteams en het risicogericht oppakken van onderzoek naar financieel beheer in multidisciplinair samengestelde teams.

De belangrijkste onderwerpen voor de vraaggestuurde onderzoeken in 2019 zijn gebaseerd op de auditprogrammering 2018 en de risicoanalyse 2019 van de ministeries. Voor onderwerpen als onderhoud, beveiliging en innovatie van ICT, uitvoering van beleid (mede in relatie tot de als hoog ervaren regeldruk) en invulling van HRM-beleid (gericht op werving en behoud van de benodigde deskundigheid) verwacht de ADR in 2019 onderzoeken te gaan uitvoeren.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen